Friday, January 25, 2013

Johan Norberg fabulerar om forskning i radio

När Johan Norberg åkte fast med faktafel och viseledande påståenden om forskningsläget i sin bok  hade det vuxna agerandet varit att fixa till de och justera argumenten därefter. Det var dock inte Johans reaktion. I stället grävde han ned sig djupare, kombinerad med personangrep på mig.

I sitt svar på mig lyckas Johan inte visa att jag har fel på någon punkt. I stället baserad det på en extremt märklig resonemang att stycket i Greg Mankiw’s lärobok som jag citerar för att sammanfatta forskningsläget inte är skrivet av Mankiw själv(!). När jag i radio frågade Johan Norberg vems forskning han stödjer sig på när han säger att det är bevisat att invandring ökar tillväxten svarar han “Greg Mankiw”.

Den har sortens taktik, att självsäkert dra en vals, kanske övertygar några lysnare som inte är insatta. Taktiken är dock riskabelt och kortsiktig, alla är inte dummerjöns som blir lurade av ens bluff.

Jag har varit i emailkontakt med Greg Mankiw i samband med artikeln, och frågade om
forskningsläget gällande invandringens effekter på tillväxt. Greg Mankiw hänvisade mig till stycket i läroboken som jag citerade i DN. “One person I cite in my textbook is Pia Orrenius, an economist at the Dallas Fed, who studies this topic. See page 386 of Principles of Economics 6e.“

Greg Mankiw svarade även gällande min fråga om det stämmer att hans forskning bevisat att invandring ökar tillväxten: “I have never done any work on immigration”.

Johan har skadat sin trovärdighet ytterligare när han i en omoget vägran att erkänna sina misstag inför en halv miljon radiolyssnare far med osanning om Greg Mankiw’s forskning.

Jag svarar på Norberg och Segerfeldt i DN-debatt. Imorgon kommer jag att lägga en längre artikel med faktafel efter faktafel i Norberg och Segerfedlts bok.

3 comments:

  1. Tino! More power to you! :-D Skön du är(!), och du ska veta att det uppskattas!

    ReplyDelete
  2. Jag väntar med spänning på artikeln rörande faktafelen. Håll oss inte på sträckbänken Tino :)

    ReplyDelete
  3. På Norbergs påstående att det skulle fungera bra med integration om man tog bort, bl.a., arbetsmarknadsregleringar som krav på lägstalöner (fackens minimilöner), säger du att det finns en massa länder med få arbetsmarknadsregleringar och med låglönesektorer som fortfarande har betydliga problem med integrationen. Du tog upp bl.a. Danmark och Australien som exempel, men båda länderna har dock minimilöner, lagstadgade i ena landet och satta genom facken i andra. Hur har de då en låglönesektor där, finns det undantag, eller?

    ReplyDelete

Google Analytics Alternative